Ένας αναλυτικός οδηγός που αφορά τη χρήση του αυτοκινήτου τη χειμερινή περίοδο προβλέποντας ακόμα και τα πιο ακραία φαινόμενα που μπορεί να συναντήσουμε. Αναφέρεται για περιοχές της Ελλάδας που γνωρίζουμε ότι θα “το στρώσει” όμως καλό είναι να τα έχουν όλοι υπόψη γιατί πρέπει να είμαστε έτοιμοι για τέτοια φαινόμενα σε ένα ταξίδι που θα κάνουμε.

Η προετοιμασία και συντήρηση του αυτοκινήτου είναι φυσικά το πιο σημαντικό που πρέπει να προσέξουμε και φυσικά τα ελαστικά που πρέπει να είναι φρέσκα και σε καλή κατάσταση.

Το κείμενο έχει επιμεληθεί ο Νίκος Γκάλφας, οδηγός αγώνων αυτοκινήτου και μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Κοζάνης.

Δείτε το στη συνέχεια ή κατεβάστε το σε μορφή PDF   ->     pdfΣυμβουλές οδήγησης για τη χειμερινή περίοδο

ΑΡΧΗ ΧΕΙΜΕΡΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ:

 

ΑΝΤΙΨΥΚΤΙΚΟ σε σωστή αναλογία για το σύστημα ψύξης του κινητήρα για την πιο ακραία θερμοκρασία που περιμένουμε, πχ -20oC. Εάν το αμελήσεις υπάρχει κίνδυνος να παγώσει το σύστημα ψύξης σε μια υπερβολικά κρύα νύχτα και την επόμενη μέρα να... κάψεις το μοτέρ από υπερθέρμανση! αφού δε θα κυκλοφορεί το ψυκτικό υγρό στους κυλίνδρους... Προσέχουμε να έχουμε και το ΣΩΣΤΟ ΙΞΩΔΕΣ ΣΤΟ ΛΑΔΙ ΚΙΝΗΤΗΡΑ που να ανταποκρίνεται στις ίδιες συνθήκες.

ΥΑΛΟΚΑΘΑΡΙΣΤΗΡΕΣ σε άριστη κατάσταση. Τώρα θα τους χρειαστείς! Αντιψυκτικό διάλυμα και για το ΔΟΧΕΙΟ ΠΛΥΣΗΣ των υαλοκαθαριστήρων! Μια λεπτομέρεια που ξεχνάμε συχνά αλλά θα πάθεις και θα μάθεις όταν θα πρέπει να σταματάς και να καθαρίζεις το τζάμι με το χέρι στην παγωνιά επειδή πάγωσαν τα πιτσιλιστήρια!

Έλεγχος στις ΛΑΜΠΕΣ του αυτοκινήτου και στα ΦΩΤΑ ΟΜΙΧΛΗΣ που θα τα χρειαστείς μια φορά και θα σε σώσουν ακόμα και από τους πίσω που θα σε διακρίνουν νωρίτερα σε μια κατάσταση ανάγκης.

Έλεγχος ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ που το χειμώνα δοκιμάζεται στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, ιδίως αυτές που είναι υγρού τύπου. Καλό είναι να έχετε ένα φορτιστή μπαταρίας για να την “φρεσκάρετε” μια φορά το δίμηνο.

Τα ΦΡΕΝΑ θα πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση για να φρενάρει ίσια το αυτοκίνητο. Εάν κάποια δαγκάνα φρενάρει πιο πολύ από την άλλη θα το διαπιστώσεις πιο εύκολα σε χιονισμένες/βρεγμένες συνθήκες και θα αποσταθεροποιήσει το αυτοκίνητο σε ένα απότομο φρενάρισμα.

ΑΛΥΣΙΔΕΣ στη σωστή διάσταση για τα ελαστικά μας που πρέπει να τις ΕΧΟΥΜΕ ΠΑΝΤΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ τους χειμερινούς μήνες ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΑΝ ΕΧΟΥΜΕ ΧΙΟΝΟΛΑΣΤΙΧΑ. Καλό θα είναι να έχουμε κάνει μια ΠΡΟΒΑ τοποθέτησης για να είμαστε εξοικειωμένοι την δύσκολη ώρα που θα πρέπει να τις τοποθετήσουμε. Μαζί με τις αλυσίδες πρέπει να έχουμε και ένα σετ ΓΑΝΤΙΑ αφού η τοποθέτηση θα γίνει σίγουρα σε παγωμένες συνθήκες.

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ πάντα μέσα στο αυτοκίνητο για όσο διαρκεί η χειμερινή περίοδος. ΓΑΝΤΙΑ, ΞΥΣΤΡΑ ΧΙΟΝΙΟΥ πχ στη θήκη της πόρτας του οδηγού και ένα ΑΝΤΙΘΑΜΒΩΤΙΚΟ ΠΑΝΙ καθαρισμού για τα τζάμια. ΦΑΚΟΣ, ΓΙΛΕΚΟ ανακλαστικό ασφαλείας, ΑΔΙΑΒΡΟΧΟ με κουκούλα, φορητό ΦΤΥΑΡΙ ΧΙΟΝΙΟΥ και ΙΜΑΝΤΑΣ ΡΥΜΟΥΛΚΗΣΗΣ μαζί με τον ΚΡΙΚΟ ΡΥΜΟΥΛΚΗΣΗΣ που μπορεί να είναι βιδωτός, θα αποδειχθούν σωτήρια αν κολλήσετε στο πολύ χιόνι. ΚΑΛΩΔΙΑ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ αν έχετε.

Φυσικά έχουμε σωστό όλο τον υπόλοιπο υποχρεωτικό εξοπλισμό ασφαλείας που αναφέρει και ο ΚΟΚ και είναι για τη δική μας προστασία. ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΗΡΑΣ, ΚΟΥΤΙ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ, ΤΡΙΓΩΝΟ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ δε βγαίνουν ποτέ από το αυτοκίνητο.

Έχουμε ΚΑΛΩΔΙΟ ΦΟΡΤΙΣΗΣ ΚΙΝΗΤΟΥ μόνιμα στο αυτοκίνητο.


ΧΕΙΜΕΡΙΝΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ:

Έχει γίνει αποδεκτό ότι είναι σωτήρια και διευκολύνουν τις μετακινήσεις σε περιοχές που χιονίζει εύκολα. Στη Βόρεια Ελλάδα το μεγαλύτερο ποσοστό οδηγών έχουν μια ξεχωριστή τετράδα ζάντες με χιονολάστιχα έτοιμα για τοποθέτηση όταν έρθει το κρύο. 

Τα εντοπίζουμε από την ΕΝΔΕΙΞΗ M+S δηλαδή MUD+SNOW και τη χιονονιφάδα.

Τα χιονολάστιχα είναι ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΒΡΕΓΜΕΝΟ οδόστρωμα σε θερμοκρασίες κάτω από 10 βαθμούς Κελσίου! μιας και είναι κατασκευασμένα από μαλακή γόμα ελαστικού που δουλεύει άριστα στις χαμηλές θερμοκρασίες.

Δε τα φοράμε το καλοκαίρι και την άνοιξη γιατί η υπερθέρμανση τους από καυτή άσφαλτο σκληραίνει τη γόμα τους και χάνουν πρόσφυση. Ένα χειμερινό λάστιχο που έχει “πετρώσει” δε πιάνει ούτε στο μισό από ένα ΦΡΕΣΚΟ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΛΑΣΤΙΚΟ.

Αποφεύγουμε να τα ταλαιπωρήσουμε σε στεγνές χωμάτινες επιφάνειες με γρήγορη οδήγηση γιατί θα καταστραφούν γρήγορα τα μικρά επιφανειακά αυλάκια και θα χάσουν πρόσφυση. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για γρήγορη οδήγηση στη στεγνή άσφαλτο όπου τα ακούμε να “τρίζουν” πολύ νωρίτερα από τα καλοκαιρινά ελαστικά ή τα 4 εποχών (all seazon). Τα ελαστικά 4 εποχών είναι καλά για καλοκαίρι και βροχή ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΓΙΑ ΤΟ ΧΙΟΝΙ, όπου τα χειμερινά είναι πολύ ασφαλέστερα.

ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ “4 ΕΠΟΧΩΝ” ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΧΕΙΜΕΡΙΝΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ. 

Τοποθετούμε τα χιονολάστιχα στα πρώτα κρύα του χειμώνα ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΤΗ ΜΕΡΑ ΠΟΥ ΘΑ ΧΙΟΝΙΣΕΙ όπως συχνά παρατηρείται στα καταστήματα ελαστικών με ουρές αυτοκινήτων να περιμένουν. 

 

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΑΛΥΣΙΔΩΝ:

Εάν διαπιστώσουμε ότι δεν υπάρχει καλή πρόσφυση σταματάμε ΕΓΚΑΙΡΑ ΣΕ ΑΣΦΑΛΕΣ ΣΗΜΕΙΟ για να τοποθετήσουμε τις αλυσίδες. Όσο πιο επίπεδο σημείο, τόσο καλύτερα. Εάν δεν βρούμε ασφαλές σημείο στάθμευσης θα πρέπει να τοποθετήσουμε αρκετά πιο πίσω το ΤΡΙΓΩΝΟ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ με ΑΝΑΜΜΕΝΑ ΑΛΑΡΜ.

Δεν περιμένουμε να... κολλήσει το αυτοκίνητο και να κλείσουμε την κυκλοφορία! για να κατέβουμε και να τις βάλουμε. Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος ατυχήματος! Θα πρέπει να τις τοποθετήσουμε λοιπόν ΕΓΚΑΙΡΑ.

Οι αλυσίδες ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΤΗΡΙΟΥΣ ΤΡΟΧΟΥΣ. Πχ σε Mercedes και BMW οι αλυσίδες μπαίνουν στους πίσω τροχούς. Στα 4x4 ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΕΜΠΡΟΣ όπως και σε όλα τα προσθιοκίνητα.

Οι ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ για τον πιο συνηθισμένο τύπο αλυσίδων συνήθως αναγράφονται με εικόνες στη συσκευασία και έχει ως εξής:
1. Ισιώνουμε το τιμόνι. Απλώνουμε τις αλυσίδες στο δρόμο και περνάμε το βασικό συρματόσχοινο από την εσωτερική (πίσω) πλευρά του ελαστικού.
2. Τραβάμε τις δύο άκρες του συρματόσχοινου προς τα πάνω αγκαλιάζοντας με την αλυσίδα το ελαστικό και ενώνουμε στο σημείο επαφής. Έχουμε κλείσει δηλαδή τον “πίσω κύκλο” της αλυσίδας και μάλιστα γύρω από το ελαστικό. Ταιριάζουμε τώρα τον “πίσω κύκλο” με το συρματόσχοινο περίπου στο σωστό ύψος τοποθέτησης ώστε να μοιραστεί σωστά η αλυσίδα στον τροχό.
3. Πιάνουμε την αλυσίδα τεντώματος που έχει συνήθως κίτρινο χρώμα και την οδηγούμε στον τεντωτήρα που έχει συνήθως κόκκινο χρώμα.
4. Τεντώνουμε την κίτρινη αλυσίδα και πιάνουμε το γαντζάκι της σε μια απέναντι πλευρά για να ασφαλίσει.

Καλό είναι να ελέγξουμε το σωστό σφίξιμο και τοποθέτηση μετά από κάποια μέτρα κίνησης. Εάν ακούμε “παίξιμο” της αλυσίδας από χαλάρωση ΣΤΑΜΑΤΑΜΕ ΓΙΑ ΕΛΕΓΧΟ. Επίσης μπορεί να τύχει να κοπεί κάποιος κρίκος και να ανοίξει ένα σημείο στις αλυσίδες οπότε πάμε ακόμα πιο αργά για να μη τραυματίσουμε το αυτοκίνητο και σε πρώτη ευκαιρία επισκευάζουμε ή αντικαθιστούμε.

Είτε με αλυσίδες, είτε με χιονοκουβέρτες η ανώτατη ταχύτητα είναι περιορισμένη και αναφέρεται από τον κατασκευαστή του συστήματος.

ΒΓΑΖΟΥΜΕ ΤΙΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ όταν πιάσουμε καθαρό οδόστρωμα και δεν υπάρχει περίπτωση πάγου γιατί η άσκοπη χρήση τους προκαλεί φθορές τόσο στα ελαστικά, όσο και στο οδόστρωμα. Οι αλυσίδες βγαίνουν με την αντίστροφη σειρά της διαδικασίας τοποθέτησης. Τις τινάζουμε όσο γίνεται για να φύγει το χιόνι και το νερό πριν τις βάλουμε στη θήκη τους στο χώρο αποσκευών.

 

ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΧΙΟΝΙ:

Ξεκινάμε το αυτοκίνητο με χαμηλές στροφές κινητήρα για να μη σπινάρουν οι κινητήριοι τροχοί και σπάσει απότομα η πρόσφυση. Δοκιμάστε να ξεκινήσετε και με 2α ταχύτητα αν γλιστράει τόσο που μάλλον δε φοράτε χειμερινά ελαστικά...

ΑΠΑΛΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ σε τιμόνι, γκάζι και φρένο. Η πρόσφυση είναι πολύ εύκολο να σπάσει με απότομες τιμονιές, απότομο γκάζι ή φρένο. Όλα θα γίνονται με ήρεμες κινήσεις και αυτό προϋποθέτει ΑΡΙΣΤΟ ΕΛΕΓΧΟ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ώστε να έχουμε μεγάλο περιθώριο αντίδρασης. Γενικά οδηγάμε με μεσαίες-χαμηλές στροφές στον κινητήρα, αλλάζοντας νωρίς ταχύτητα στο κιβώτιο.

Γενικά εμπιστευόμαστε τα ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ του αυτοκινήτου μας που υπάρχουν ακριβώς για να μας βοηθήσουν στις δύσκολες συνθήκες. Πολύ θετικό είναι να διαθέτει το αυτοκίνητο σύστημα ευστάθειας (ESP) και σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (TC) που θα κάνουν πιο ασφαλή την οδήγηση σε αυτές τις συνθήκες. Το ABS δε θα πρέπει να μας τρομάξει και να έχουμε κάνει κάποια δοκιμαστικά φρεναρίσματα για να δούμε πως “μπαίνει” και μπορεί να επενεργεί στο πεντάλ του φρένου. Επίσης υπάρχει περίπτωση σε πολύ μικρές ταχύτητες (πχ κάτω από 10 χλμ/ώρα) να μην επενεργεί καθόλου το ABS οπότε και μείς να μην κοκαλώνουμε το φρένο.

ΑΝ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ABS πρέπει να μάθουμε να φρενάρουμε τόσο όσο δε θα κοκαλώσει ο τροχός. Και να μάθουμε να αφήνουμε λίγο το φρένο εκείνη ακριβώς τη στιγμή που θα κοκαλώσει για να ξαναγυρίσει και να πιάσει πρόσφυση αλλά χωρίς να το αφήσουμε και τελείως ελεύθερο. Με λίγα λόγια να κάνουμε ABS το πόδι μας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι με κοκαλωμένο φρένο και τροχούς το αυτοκίνητο δε φρενάρει και δεν ελέγχεται. Είναι καλή συνήθεια να φρενάρουμε έχοντας τη φτέρνα στο πάτωμα ώστε να ελέγχουμε το φρένο με τον αστράγαλο για καλύτερη αίσθηση και ακρίβεια στην πίεση που ασκούμε στο πεντάλ.

Αποφεύγουμε να φρενάρουμε μέσα στη στροφή γιατί η ελάχιστη πρόσφυση θα σπάσει και το αυτοκίνητο θα συνεχίσει να πηγαίνει ευθεία. ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΟΥΜΕ ΕΓΚΑΙΡΑ πριν την στροφή και ο καλύτερος τρόπος είναι χαμηλώνοντας κλιμάκωση στο κιβώτιο και με το φρένο του κινητήρα (χωρίς γκάζι) και ίσως ελαφρύ φρένο αν χρειάζεται. Έτσι θα αποφύγουμε το μπλοκάρισμα των τροχών.

Στις ΚΑΤΗΦΟΡΕΣ έχουμε την ελάχιστη δυνατή ταχύτητα κίνησης έχοντας επιλέξει νωρίς τη σωστή κλιμάκωση στο κιβώτιο για να μη χρειαστεί να αλλάξουμε μέσα στην κατηφόρα και αποσταθεροποιηθεί το αυτοκίνητο. Σε απότομες κατηφόρες κατεβαίνουμε με ελάχιστη φόρα, πάντα με κουμπωμένη ταχύτητα στο κιβώτιο και με φρένο που δε θα μπλοκάρει τους τροχούς. Αν μπλοκάρουν οι τροχοί δε θα έχουμε ούτε τιμόνι ενώ το πιο πιθανό είναι να αυξηθεί και η φόρα που κατεβαίνει το αυτοκίνητο.

Στις ΑΝΗΦΟΡΕΣ επιταχύνουμε λίγο πιο πριν και κρατάμε σταθερή ταχύτητα κατά την διάρκειά της για να μη σπάσει η πρόσφυση. ΑΠΟΦΕΥΓΟΥΜΕ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΜΕ ΣΕ ΑΝΗΦΟΡΑ μιας και η εκκίνηση είναι πολύ δύσκολή και το σπινάρισμα σίγουρο. Αν σπινάρει μετριάζουμε το γκάζι μέχρι να πιάσει πρόσφυση και προσπαθούμε να ξεκινήσουμε αργά.

Η τετρακίνηση είναι άχρηστη χωρίς σωστά ελαστικά! Σε συνδυασμό με το μεγαλύτερο βάρος του οχήματος κάνει πιο δύσκολο ακόμα και το φρενάρισμα με ακατάλληλα ελαστικά. ΣΤΟ ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ ΑΝΑΓΚΗΣ Η ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΙΠΟΤΑ παρά μόνο στο φρένο με τον κινητήρα (χωρίς γκάζι) που επενεργεί πιο αργά στο αυτοκίνητο αλλά προσφέρουν έργο και οι 4 τροχοί ομοιόμορφα. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της τετρακίνησης είναι φυσικά η πρόσφυση που θα μας εμποδίσει να εγκλωβιστούμε.

Προσοχή στις αλλαγές λωρίδας ή τυχόν προσπεράσεις! Η αλλαγή κατεύθυνσης σε συνδυασμό με λωρίδες παγωμένου και λιωμένου χιονιού που έχουν σχηματιστεί, μπορεί να εκτρέψουν το αυτοκίνητο από την πορεία του ιδίως με απότομες κινήσεις στο τιμόνι, γκάζι ή φρένο! 

Κρατάμε ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ αφού η απόσταση ακινητοποίησης στο φρενάρισμα έχει αυξηθεί μέχρι και 4 φορές σε σχέση με το στεγνό. Καλό θα είναι να έχουμε κάνει μια δοκιμή φρεναρίσματος σε ασφαλές μέρος για να ξέρουμε πόσο κρατάει το ελαστικό στις δεδομένες συνθήκες.

ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΠΑΓΡΥΠΝΗΣΗ στο δρόμο αφού οι συνθήκες είναι οι χειρότερες δυνατές και τα περιθώρια αντίδρασης περιορισμένα.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΓΙΑ ΠΑΓΟ ιδίως σε σημεία που δεν τα βλέπει ο ήλιος, ΕΙΔΙΚΑ σε στροφές.Επίσης σε ΓΕΦΥΡΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ. Οι κατασκευές από μπετόν παγώνουν πιο εύκολα το οδόστρωμα σε σχέση με το έδαφος. Αυτό είναι γνωστό στα συνεργεία αποχιονισμού που ρίχνουν πιο πολύ αλάτι σε τέτοια σημεία, αλλά υπάρχει και η περίπτωση να περάσετε προτού πέσει αλάτι.

Έχουμε ΑΝΑΜΜΕΝΑ ΦΩΤΑ ΠΟΡΕΙΑΣ για να μας βλέπουν οι άλλοι και φροντίζουμε να μένουν καθαρά. Σε πυκνή χιονόπτωση ΑΝΑΒΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΙΣΩ ΦΩΣ ΟΜΙΧΛΗΣ για να μας διακρίνουν καλύτερα όσοι ακολουθούν.

ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΜΙΧΛΗ:

ΑΝΑΒΟΥΜΕ ΤΑ ΦΩΤΑ ΟΜΙΧΛΗΣ και κυρίως το πίσω το οποίο καλό θα είναι να μην έχει καλυφθεί από χιόνι ή λάσπες. Πρέπει να το δουν όσοι ακολουθούν σε περίπτωση που σταματήσουμε στη μέση του δρόμου για να μην πέσουν πάνω μας όπως πχ συμβαίνει στις καραμπόλες.

Τα μεγάλα φώτα κουράζουν στην ομίχλη και δε θα πρέπει να τα χρησιμοποιούμε. Χαμηλώνουμε κατά το δυνατό και την ένταση φωτισμού στο ταμπλό, κλείνουμε το ράδιο για να ακούμε καλύτερα το περιβάλλον.

Ο κίνδυνος καραμπόλας είναι πολύ μεγάλος σε μεγάλες οδούς που συνήθως αναπτύσσονται μεγαλύτερες ταχύτητες. Θα πρέπει να κινούμαστε με μικρότερες ταχύτητες σύμφωνα με την ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ.

Εντοπίζουμε τον μπροστά από το δικό του κόκκινο φως ομίχλης και κρατάμε όσο το δυνατό μεγαλύτερη απόσταση για την περίπτωση που σταματήσει απότομα.

Όταν η ορατότητα είναι ανύπαρκτη, κατεβάζουμε το παράθυρο στις διασταυρώσεις για να ακούσουμε τα οχήματα που έρχονται. Αν δεν είμαστε σίγουροι, καλύτερα να σταματήσουμε μέχρι να επιτρέψουν οι συνθήκες να συνεχίσουμε το ταξίδι μας.

Ποτέ δε σταματάμε μέσα στο δρόμο, τα περιθώρια αντίδρασης από κάποιον που θα έρθει από πίσω θα είναι ελάχιστα. Πάντα σταθμεύουμε εκτός του δρόμου.

ΑN ΣΥΝΑΝΤΗΣΟΥΜΕ ΑΤΥΧΗΜΑ ή πάθει βλάβη και δεν μπορεί το αυτοκίνητό μας να βγει με ασφάλεια από το δρόμο, σταματάμε όσο πιο δεξιά γίνεται χωρίς να σβήσουμε τα φώτα, ανάβουμε ΑΛΑΡΜ και βγαίνουμε με προσοχή. Στις καραμπόλες αυτός που ακολουθεί συνήθως δε προλαβαίνει να φρενάρει έγκαιρα και είναι προτιμότερο να βρισκόμαστε εκτός του αυτοκινήτου και του οδοστρώματος (περίπτωση Εγνατίας Οδού με την νταλίκα).

 

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ:

Ο σχηματισμός υγρασίας στο τζάμι συμβαίνει επειδή υπάρχει πολύ υγρασία στο εσωτερικό του αυτοκινήτου από την αναπνοή μας, βρεγμένα ρούχα και χιόνια από τα παπούτσια μας. Η υγρασία του αέρα υγροποιείται σε σταγονίδια στο κρύο τζάμι και μας εμποδίζει. Εάν ζεσταθεί το τζάμι από τη θέρμανση η υγρασία θα επιστρέψει στον εσωτερικό αέρα και θα καθαρίσει το τζάμι. Ο καλύτερος όμως τρόπος είναι να φύγει η υγρασία από τον αέρα και αυτό το κάνει καλύτερα ο κλιματισμός του αυτοκινήτου που μπορεί να διώξει τις υγροποιήσεις έξω από την καμπίνα.

Εάν παγώνουν οι πόρτες του αυτοκινήτου και πρέπει να «ξεκολλήσουν» με τράβηγμα σε συνθήκες ψύχους, σημαίνει ότι τα λάστιχα στεγάνωσης στις πόρτες έχουν ξεραθεί και εισχωρεί υγρασία μέσα τους που παγώνει και κολλάνε μεταξύ τους. Η λύση είναι να τα περάσετε με βαζελίνη σε πανί για να μαλακώσουν και να μην εισχωρεί υγρασία ώστε να μην κολλάνε στο ψύχος.

Όταν ΣΤΑΘΜΕΥΕΤΕ για ώρα, ΣΗΚΩΣΤΕ ΤΟΥΣ ΥΑΛΟΚΑΘΑΡΙΣΤΗΡΕΣ για να μην κολλήσουν στο παγωμένο τζάμι, ιδίως το βράδυ. Θα καθαρίσετε πιο εύκολα το τζάμι με την ξύστρα και δε θα παγώσει ο υαλοκαθαριστήρας επάνω στο τζάμι.

Έχει παρατηρηθεί να κολλάει και το χειρόφρενο από την παγωνιά σε αυτοκίνητα χωρίς σωστή συντήρηση όπου το συρματόσχοινο είναι εκτεθειμένο ή κολλάνε εύκολα οι δαγκάνες.

Οι πιο προετοιμασμένοι έχουν μπουκάλι - ψεκαστήρα με διάλυμα 1 μέρος νερό και 2 μέρη αλκοόλη (οινόπνευμα) για εντριβή. Τα αναμιγνύετε στο μπουκάλι και έχετε έτοιμη την άμεση και εύκολη λύση για τον πάγο στο παρμπρίζ. Απλά ψεκάστε το διάλυμα πάνω στο παγωμένο παρμπρίζ ή μια παγωμένη κλειδαριά και καθαρίστε πανεύκολα τον πάγο. Το κόλπο αυτό λειτουργεί λόγω του απίστευτα χαμηλού σημείου πήξης της ισοπροπυλικής αλκοόλης (οινόπνευμα) που είναι στους -89°C.

Δε ρίχνουμε ΠΟΤΕ ΖΕΣΤΟ ΝΕΡΟ σε ένα παγωμένο παράθυρο για να μη ραγίσει από το θερμικό σοκ.

Σε ακραίο ψύχος θα παγώσουν τα πιτσιλιστήρια ακόμα και με το σωστό αντιψυκτικό διάλυμα.

Το αλάτι διαβρώνει οπότε καλό είναι ένα περιοδικό πλύσιμο του αυτοκινήτου από κάτω και οπωσδήποτε στο τέλος της χειμερινής περιόδου. Τότε πλένουμε τις αλυσίδες και τα χειμερινά μας ζαντολάστιχα πριν τα πάμε για αποθήκευση.

 

ΓΙΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΕ ΚΑΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ:

ΔΕ ΞΕΚΙΝΑΜΕ ΜΕ ΚΑΚΟ ΚΑΙΡΟ ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΕΑΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ.

Είναι πολλά τα απρόβλεπτα που μπορεί να συμβούν ενώ εξαρτόμαστε και από τους άλλους (οδηγοί, υπηρεσίες αποχιονισμού, σταθμοί ανεφοδιασμού) σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό.

Κοιτάμε την πρόβλεψη του καιρό για τα μέρη που θα περάσουμε και υπολογίζουμε μεγαλύτερο χρόνο ταξιδιού.

ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΑΡΓΗΣΟΥΜΕ ΣΕ ΕΝΑ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΕ ΘΕΣΗ ΝΑ ΠΑΜΕ ΚΑΙ ΣΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ.

Ελέγχουμε ότι υπάρχει όλος ο χειμερινός εξοπλισμός του αυτοκινήτου και είναι εύκολα προσβάσιμος. Δεν αφήνουμε τις αλυσίδες κάτω από τις βαλίτσες μας γιατί θα αδειάσουμε όλα μας τα πράγματα στο δρόμο όταν θα χρειαστεί να τις τοποθετήσουμε. ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΓΑΝΤΙΑ ΚΑΙ ΓΙΛΕΚΟ ΕΙΝΑΙ ΑΜΕΣΑ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΑ.

Έχουμε νερό και σνακ (πχ ξηρούς καρπούς, σοκολάτα, σταφίδες).

Ξεκινάμε με φουλαρισμένο ρεζερβουάρ και γεμάτη μπαταρία στο κινητό. Δεν αφήνουμε το ρεζερβουάρ να πέσει κάτω από τη μέση για την περίπτωση που κολλήσουμε ή αποκλειστούμε.

Καθαρίζουμε σε κάθε στάση τα τζάμια και τα φώτα από το πολύ χιόνι. Καλό είναι να καθαρίζουμε και τους θόλους από το πολύ χιόνι με ελαφρύ χτύπημα ή με την ξύστρα χιονιού για είναι πάντα ελεύθεροι για τοποθέτηση αλυσίδας.

Δεν βάζουμε στο τέρμα τη θέρμανση γιατί θα μας νυστάξει ιδίως τις βραδινές ώρες.

 

ΑΝ ΚΟΛΛΗΣΟΥΜΕ:

Ο τροχός που σπινάρει στο ίδιο σημείο σε παγωμένο χιόνι, θα το πατήσει δημιουργώντας μια σκληρή λεία επιφάνεια εμποδίζοντας το αυτοκίνητο να ξεκινήσει κανονικά. Θα πρέπει να πάμε λίγο εμπρός ή πίσω για να πιάσει σε πιο απάτητο χιόνι και να ξαναδοκιμάσουμε να φύγουμε.

ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΚΟΛΛΗΣΟΥΜΕ προσπαθούμε να ξεκινήσουμε αργά, χωρίς σπινάρισμα.. Όσο σπινάρουμε, τόσο πιο πολύ χωνόμαστε χειρότερα! Αν αυτό δεν γίνεται βάζουμε όπισθεν, προχωράμε λιγάκι προς τα πίσω μέχρι να νιώσουμε ότι σηκώνεται λιγάκι, χειρόφρενο, πρώτη και δοκιμάζουμε. Αυτό ίσως χρειαστεί να το κάνουμε αρκετές φορές μέχρι να καταφέρουμε να βγούμε και να το συνδυάσουμε με κόψιμο του τιμονιού. Από ένα δύσκολο σημείο ίσως μας βγάλουν και τα... πατάκια της καμπίνας. Καθαρίζουμε το χιόνι πίσω από τον τροχό και βάζουμε το πατάκι κολλητά στον τροχό για να το πατήσει όπως θα κάνουμε όπισθεν.

Εάν βγουν οι επιβάτες θα ελαφρώσει το αυτοκίνητο και ένα καλό σπρώξιμο μπορεί να είναι σωτήριο.

Αποφεύγουμε να μπούμε σε δρόμο με πολύ χιόνι που πλησιάζει στο ύψος του πατώματος του αυτοκινήτου γιατί είναι εύκολο να “κάτσει” το πάτωμα του αυτοκινήτου στο παχύ στρώμα χιονιού. Αν πρέπει να μπούμε σε δρόμο με πολύ χιόνι που δεν έχει καθαρίσει μηχάνημα θα πρέπει να βάλουμε και τις αλυσίδες από νωρίς.

ΑΝ ΚΑΤΣΕΙ ΤΟ ΠΑΤΩΜΑ ΣΤΟ ΧΙΟΝΙ Η ΛΥΣΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΦΤΥΑΡΙ! για να φύγει το χιόνι από τους τροχούς και κάτω από το πάτωμα του αυτοκινήτου.

 

ΑΝ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΟΥΜΕ:

Καλέστε στο 112 από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, από τηλεφωνικό θάλαμο ή υπαίθρια τηλεφωνική συσκευή με κερματοδέκτη ή καρτοδέκτη χωρίς χρέωση.

Τοποθετήστε στην κεραία του ραδιοφώνου ένα ύφασμα με έντονο χρώμα για να σας εντοπίσουν οι διασωστικές ομάδες και παραμείνετε μέσα στο αυτοκίνητο. Τη νύχτα αφήστε το λαμπάκι οροφής στην καμπίνα αναμμένο για να είναι εύκολος ο εντοπισμός σας. Καίει ελάχιστο ρεύμα μπαταρίας.

Κρατήστε τη θερμότητα στο σώμα σας με επιπλέον ρούχα, αδιάβροχο, κουβέρτα ή και εφημερίδες. Ανάβετε τη μηχανή για 10 λεπτά ανά ώρα (το γεμάτο ρεζερβουάρ που λέγαμε) και διατηρείτε την εξάτμιση του οχήματος καθαρή από το χιόνι για να φεύγουν ελεύθερα τα καυσαέρια και να μη γεμίσει το εσωτερικό του αυτοκινήτου σας με μονοξείδιο του άνθρακα.

Μη καταναλώνετε λικέρ και γενικώς αλκοολούχα ποτά γιατί το αλκοόλ θα φέρει υπνηλία και ζάλη και όταν ανοίξει ο δρόμος δε θα είμαστε σε θέση να οδηγήσουμε με την απαραίτητη προσοχή στις δύσκολες συνθήκες.

ΚΑΛΩΔΙΑ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ αν έχετε.

Σύλλογος Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Κοζάνης - Αθλητικό Σωματείο αναγνωρισμένο από την Γ.Γ. Αθλητισμού - Κατασκευή ιστοσελίδας και ενημέρωση : Νίκος Γκάλφας